Fra vannreservoar til kunsthall
Cisternerne, bygget mellom 1856 og 1859, var opprinnelig et vannreservoar designet for å forbedre Københavns vannforsyning og bekjempe sykdomsutbrudd som koleraepidemien. Plassert på Frederiksberg Bakke, 31 meter over havnivå, forsynte det byens høyhus med drikkevann og bidro til Københavns utvikling som en moderne storby.
I 1891 ble det åpne bassenget dekket til, og det underjordiske rommet som i dag utgjør Cisternerne, ble skapt. Etter å ha vært forlatt siden 1933, ble Cisternerne gjenopplivet som en del av kulturhovedstadsåret i 1996. I 2001 åpnet stedet som museum for moderne glasskunst, og siden 2013 har Frederiksbergmuseene drevet det som kunsthallen Cisternerne, kjent for sine stedsspesifikke utstillinger.
Cisternerne er Danmarks eneste urbane dryppstenshule, preget av et unikt klima med en konstant luftfuktighet på nesten 100 % og bemerkelsesverdig arkitektur. De vakre, skjøre stalagmittene og stalaktittene som pryder rommene, er dannet gjennom årtier ved at kalkholdig vann fra Søndermarken har sivet gjennom betongdekket og felt ut som kalk. Dryppstenene illustrerer hvordan naturen langsomt overtar menneskeskapte strukturer, og dette samspillet er sentralt i stedets kunstutstillinger.
I dag fungerer Cisternerne som en underjordisk kunsthall som tilbyr en unik pause fra hverdagen i en atmosfære uten mobilsignal, hvor tiden står stille. Det kalde, fuktige klimaet, det sparsomme lyset og den særegne arkitekturen skaper en helt omsluttende kunstopplevelse for både barn og voksne.
Hvert år skaper en internasjonalt anerkjent kunstner eller arkitekt en stedsspesifikk utstilling som integrerer Cisternernes unike karakter. I tillegg til utstillinger arrangeres ulike arrangementer og aktiviteter for både barn og voksne, som utforsker rommenes særegne atmosfære – også utenfor ordinær åpningstid.
I 2024 presenterte Cisternerne Taryn Simons lydinstallasjon Start Again the Lament, som utforsker sorgens anatomi og våre individuelle og kollektive måter å håndtere den på. Klagesanger fra nordalbanske, Wayuu, greske og yazidiske tradisjoner fylte rommene med ritualer om tap og overganger. Cisternerne fungerte som et instrument der lydene, med opptil 17 sekunders etterklang, skapte en sanselig opplevelse av lys, mørke, nærvær og fravær.
Omtrent 70.000 besøkende opplevde utstillingen.
Flexi Riste A/S leverte pulverlakkerte rister som gangbroer og Flexi Level for å holde ristene over vannflaten til denne unike utstillingen.
Foto og video: Torben Eskerod, Cisternerne og Flexi Riste